Ιδέες για εργαστήρια

Προτάσεις για τη χρήση του υλικού
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος για νέους “Kαταγράφοντας την παράδοση με νέες τεχνολογίες» συγκεντρώθηκε το παρακάτω υλικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε εργαστήρια άτυπης μάθησης αλλά και σε διαθεματικά εργαστήρια μέσα στο πλαίσιο της σχολικής εκπαίδευσης. Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα θα βρείτε στην ιστοσελίδα: http://youthtradition.blogspot.gr/
Για την εξεύρεση του υλικού απαιτείται σύνδεση με το internet. Oι σύνδεσμοι οδηγούν απευθείας στις σχετικές ιστοσελίδες, αν δεν λειτουργήσουν επικοινωνήστε με anazitisi@cytanet.com.cy ή δοκιμάστε από την ιστοσελίδα του προγράμματος http://youthtradition.blogspot.gr/
Στα παρακάτω σχέδια θα βρείτε ιδέες για τη χρήση του υλικού αυτού σε διάφορα εργαστήρια και project. Η μέθοδος που ακολουθείται είναι αυτή της άτυπης μάθησης σύμφωνα με την οποία οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν μέσα από δραστηριότητες και ολοκληρώνοντας εργασίες. Χαρακτηρίζεται από την ανάληψη πρωτοβουλιών από τους εκπαιδευόμενους με στόχο την αυτονόμησή τους καθώς και από την εργαστηριοποίηση του «μαθήματος».
Τα σχέδια που παρατίθενται μπορούν να χρησιμοποιηθούν για νέους διαφόρων ηλικιών με στόχο την ενασχόλησή τους με την παραδοσιακή τέχνη με τρόπο πρακτικό και σύγχρονο.

1.      Λαϊκή φορεσιά σήμερα και χθες

Στόχος του εργαστηρίου είναι να διαπιστώσουν οι νέοι το ρόλο της παραδοσιακής τέχνης στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων στο παρελθόν και να τη συγκρίνουν με μορφές καθημερινής τέχνης της σημερινής εποχής όπως π.χ. γκραφίτι, μόδα κτλ.

Το εργαστήρι μπορεί να επικεντρωθεί σε διάφορα επιμέρους θέματα όπως το ντύσιμο, τα χρώματα, τα σχέδια κτλ. Οι νέοι εργάζονται σε ομάδες και μετά από κάθε φάση εργασίας υπάρχει παρουσίαση των αποτελεσμάτων σε ολόκληρη την ομάδα.
α. Ξεκινώντας με θέμα το ντύσιμο οι συμμετέχοντες θα πρέπει πρώτα να συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο γύρω από το δικό τους τρόπο ντυσίματος. Τι φοράνε, γιατί, από πού αντλούν τα πρότυπά τους κτλ.
β. αφού φτιάξουν καταλόγους παρουσιάζονται τα αποτελέσματα και καταγράφονται
γ. παρατηρούμε εικόνες παραδοσιακών φορεσιών, διαπιστώνουμε τις διαφορές ανάλογα με τη χώρα, τον τόπο και την περίσταση (καθημερινή-επίσημη φορεσιά). Οι ομάδες εργάζονται πάνω στις διαφορές των διαφόρων φορεσιών. Αφού τις εντοπίσουν προσπαθούν να αντιστοιχήσουν τις φορεσιές με τις περιστάσεις (γάμος, πένθος, αστική φορεσιά, χωριάτική κτλ.) και εξηγούν τους λόγους που τους οδήγησαν στα αποτελέσματά τους
δ. συγκρίνουν τον τρόπο ντυσίματος σήμερα με τον τρόπο ντυσίματος στο παρελθόν, εδώ θα μπορούσαν να βγουν και φωτογραφίες σημερινών «φορεσιών» ανά περίσταση οι οποίες θα αντιπαραβάλλονται με τις παλιές φορεσιές.
ε. πάνω στα ευρήματα της σύγκρισης αυτής γίνεται καταληκτική συζήτηση για τους λόγους που μας κάνουν να φοράμε τα ρούχα, για του κανόνες της αισθητικής και του στυλ κτλ.


2.      Τουρισμός και λαϊκή παράδοση

Η εργασία αυτή ακολουθεί τη μέθοδο του project based learning κατά την οποία οι συμμετέχοντες ακολουθούν ένα σενάριο στόχος του οποίου είναι η κινητοποίηση και η καλύτερη συνεργασία μεταξύ των συμμετεχόντων για την εκπλήρωση ενός συγκεκριμένου στόχου.
Σενάριο: Εργάζεστε στον ΚΟΤ και πρέπει να δημιουργήσετε ένα σχέδιο για την προώθηση της κυπριακής λαϊκής παράδοσης ως τουριστικού προϊόντος.
1.      ενημερωθείτε από τις ιστοσελίδες που σας δίνονται για την λαϊκή παράδοση των διαφόρων περιοχών της Κύπρου και δημιουργήστε ένα χάρτη με τα σημαντικότερα σημεία
2.      με βάση το χάρτη που δημιουργήσατε δημιουργήστε ένα πρόγραμμα για τον επισκέπτη της Κύπρου – σε ποια μέρη αξίζει να πάει, τι μπορεί να συνδυάσει, πού βρίσκονται εργαστήρια, μουσεία κτλ.
3.      αφού δημιουργήσετε το πρόγραμμά σας δημιουργήστε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο για να το προωθήσετε, χρησιμοποιήστε φωτογραφίες, χάρτες από τις ιστοσελίδες που χρησιμοποιήσατε και γράψτε συνοδευτικά κείμενα
4.      αφού ολοκληρώσετε την εργασία σας δημιουργήστε μια σύντομη παρουσίασή της στην ομάδα στην οποία να εξηγείτε τον τρόπο με τον οποίο φτάσατε στα αποτελέσματά σας και τους στόχους του προγράμματος που δημιουργήσατε

 
1.      Σύγκριση σχεδίων λαϊκής χειροτεχνίας

Κάθε χώρα έχει τη λαϊκή της παράδοση και χειροτεχνία. Τα χαρακτηριστικά σχέδια που κοσμούν τα χρηστικά αντικείμενα της λαϊκής τέχνης είναι ιδιαίτερα για κάθε χώρα όμως υπάρχουν και ομοιότητες.
1.      Βρείτε στις ιστοσελίδες που σας δίνονται απεικονίσεις σχεδίων λαϊκής τέχνης από διάφορες χώρες της Ευρώπης, διαπιστώστε τα χαρακτηριστικά χρώματα και σχέδια
2.      Υπάρχουν κάποια σχέδια που είναι κοινά; Ποια είναι αυτά; Γιατί νομίζετε ότι υπάρχουν αυτές οι ομοιότητες;
3.      Τι εκφράζει ο άνθρωπος μέσα από τη λαϊκή τέχνη; Δημιουργήστε έναν κατάλογο με χαρακτηριστικά σχέδια που να είναι κοινά σε διάφορους πολιτισμούς (π..χ. ζώα, άνθρωποι, φύση κτλ.) και συγκρίνετε τον τρόπο με τον οποίο αποδίδονται σε κάθε χώρα
4.      Φτιάξτε μια παρουσίαση στην οποία να παρουσιάζετε τις διαφορές και τις ομοιότητες των διαφόρων τοπικών σχεδίων; Μπορείτε να εξηγήσετε γιατί κάποιες χώρες έχουν κοινά σχέδια; (ιστορικοί λόγοι, πολιτισμός κτλ.) Υπάρχουν και κάποιες ομοιότητες που δεν εξηγούνται;